woensdag 27 oktober 2010

Fietsparkeren op het station, een probleem?

Fietsparkeren rond het station wordt als een steeds groter maatschappelijk probleem gezien. Weesfietsen, gebogen voorwielen, fietsen die over elkaar heen liggen, versperring van de loopruimte... Kortom: chaos!

Is een gedragscampagne een manier om het gedrag van de 'wildparkeerders' tegen te gaan? Natuurlijk moeten er dan wel voldoende lege fietsrekken zijn, weliswaar op een wat verdere loopafstand. 

Graag horen wij hierover jullie mening. Wie zijn de veroorzakers van de zgn. chaos? Is er überhaupt wel een probleem? Zie je kansen of heb je suggesties, laat het weten. Of wil je gewoon even je mening kwijt, het kan allemaal hieronder.

Geef daarbij aan of je een student, (jonge)forens bent en of je je fiets wel of niet parkeert op het station.

26 opmerkingen:

  1. voor mijn werk gebruik ik regelmatig de trein. Eerst zette ik mn fiets zo dicht mogelijk bij het station, als er geen plek was pech dan zette ik hem gewoon ergens tegen aan. mn fiets is nu 2x weggehaald door afac en voor een tientje kreeg ik hem terug. Tegenwoordig doe ik geen moeite meer om mn fiets vooraan te zetten, wat verder lopen is er plek zat, dit scheelt me uiteindelijk tijd en frustratie. Wat ik wel erg irritant vind zijn de fietsen die alles het looppad versperren, die mogen ze van mij ruimen! Een campagne om 'wild' parkeren tegen te gaan is denk ik best nuttig, alleen moet je wel de groep aanspreken die het doet en moeten er genoeg fietsrekken zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. fietsen met fietsbakken of met brede sturen zijn erg lastig om daar je fiets naast te zetten. Vaak op het fietsendek stop ik mijn eigen fiets gewoon tussen het fietsenrek en de fiets als deze niet vast zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is altijd veel te weinig plek in de fietsenrekken en als he een plek in de fietsen toren wil vinden mag je wel een half uurtje eerder van huis vertrekken, aangezien dat de tijd is die je ongeveer kwijt bent voor je een vrije plek gevonden hebt. En dan heb je ook nog zo iets als van die fietsmanden waardoor je fiets überhaupt niet in een rek past...Ik vind het totaal oneerlijk als je fiets weg wordt gehaald. Laat ze eerst maar meer(ruimere) plaatsen creëren. En wie heeft er nou helemaal last van die fietsen buiten het rek? Echt ophouden met fietsen weghalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben een jonge forens en woonachtig in Amsterdam. Fietsparkeren op de boot bij Centraal is een drama. Dus inderdaad een probleem. Veel fietsen die er lange tijd staan, maar ik denk dat dit ook komt doordat sommige mensen hun fietsen niet meer terug kunnen vinden. Wanneer je wel een plekje hebt gevonden (fiets ergens tussen hebt geschoven) en richting het spoor loopt, staat het op de stoep helemaal vol met foutparkeerders. Die mogen ze van mij wel weghalen, die staan gewoon echt in de weg. Denk dat er wel iets te halen/verbeteren is met een gedragscampagne.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het wildparkeren wordt denk ik veroorzaakt doordat:
    1. Er te veel fietsen te lang in de stalling staan (langer dan 4 weken) --> dus geen plek meer --> dus wildparkeerders;
    2. Er te weinig stallingsruimte dichtbij de ingang van het station is;

    Op punt 1 moet naar mijn mening beter gehandhaafd worden. Dit wordt al gedaan, maar volgens mij niet structureel genoeg. Bijvoorbeeld: elke dag alle fietsen stickeren met datum erop. Alles wat er langer dan 3 of 4 weken staat weghalen. Zo creeer je weer ruimte voor andere fietsers.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De ene keer heb ik er inderdaad last van, de andere keer niet.

    Als ik last van andere fietsen heb zet ik m stiekem bij Pro-Rail neer. Maar meestal pak ik gewoon t stoptreintje/sprintertje naar Utrecht C vanaf Utrecht Lunetten. Soms rijdt deze niet en is de fiets sneller dan de stadsbus en minder duur ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. http://www.verkeersnet.nl/4065/utrecht-gaat-fietsparkeren-rond-station-aanpakken/

    Nog even en je moet je fiets op een kwartier lopen van Utrecht CS stallen.

    Wat is eigenlijk een acceptabele looptijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij gebrek aan ruimte ben ik een wildfietsparkeerder. Amsterdam Zuid is helemaal top, altijd wel een plekje te vinden dus dan zet ik hem automatisch netjes neer, ook al moet ik er soms dan wat verder voor lopen. En ja als ik haast heb ook, dan ren ik wel een stukkie.

    Amsterdam Centraal daarentegen is onmogelijk en vraagt daarom om asociaal fietsparkeergedrag. Ik kom er zelden, maar ALS ik er kom dan parkeer ik mijn fiets zelfs demonstratief wild (maar niet te hinderlijk).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schots en scheefstaande fietsen passen zijn essentieel voor het Nederlandse straatbeeld.
    De zwerffiets hooret thuis op de werelderfgoedlijst van de UNESCO.
    Het "probleem" dient niet te worden "opgelost".

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In Groningen valt het wel mee, behalve op vrijdag, dan staat alles vol. Ik duw mijn fiets er meestal dan ook maar gewoon tussen, ik wil mijn bus ook niet missen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Soms erg vervelend inderdaad dat er zo veel fietsen op het looppad staan. Soms moet je letterlijk over fietsen heen klimmen, anders kom je er gewoon niet langs. Nu is er ook glas te vinden. Ik zet mijn fiets altijd in Zwolle neer, waar je (vind ik) sowieso altijd wel een stukje moet lopen, omdat je eerst alle bussen staanplaatsen voorbij moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Natuurlijk mogen ze meer stallingen neerzetten, zodat het makkelijker is om een plek te vinden.

    Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat je geen plek kon vinden, terwijl het op Delft centrum altijd wel hopeloos is met fout geparkeerde fietsen. Sommige gooien hun fiets aan het begin van de stalling neer en zijn te beroerd om hem verder weg te plaatsen.

    Mijn advies, maak verschillende zone's van kort parkeren, middellang en lang. En bij kort parkeren mogen dan de plaatsen zijn die het dichtst bij de ingang van het station zijn. En kort is minder dan 24 uur. Voor langparkeren is iets verder lopen niet erg.

    Daarnaast streng handhaven en bij overtreding fiets verwijderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat er iets aan gedaan moet worden is één ding dat zeker is. Ik denk dat de oplossing zit in het tijdig weghalen van fietsen die er te lang staan. Mocht er dan nog blijken dat er te weinig ruimte is, dan mogelijkheden aanbieden, dat iedereen goed zijn fiets kwijt kan. Een gedragscampagne, maar ook streng optreden is denk ik hierbij erg nuttig! Heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Regelmatig briefjes aan de krotterige fietsen hangen en die na 14 dagen verwijderen. Ik heb het idee dat er veel fietsen 'gestald' worden op het station en daar voor een half jaar blijven staan. Of ze hangen aan een hek of ze liggen ergens in een hoek. Ze nemen in ieder geval erg veel plaats in en de bezem er zo nu en dan doorheen zou veel opleveren denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. het is niet te doen!
    ik woon in Amsterdam, studeer in Delft en heb een fiets te parkeren. Mijn bezwaar gaat vooral over de nieuwe stalling voor station langs het spoor:

    a)veel te druk (geen plek of alleen helemaal aan het eind en dat is echt ver lopen! en ik wil toch mijn trein halen...)

    b)voor de beneden gestalde fietsen: het afstand tussen grond en bovenrek is te krap (mijn stuur past er nauwelijks doorheen)

    c) de verlaging van de onderste rij maakt het ook nog moeiljker om je fiets er weer uit te krijgen!(een ramp)

    d) waarom hebben de bovenste rijen geen rails? het lukt me gewoon niet mijn fiets naar boven te tillen zonder hulp (op andere stations heb je dat toch ook, waarom niet in Delft?)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. PS: Ik dacht dat het alleen om Delft ging, was hier via de TU-Delft belandt. Dus mijn uitleg gaat over Delft.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ben een jonge 'forens', woon & werk in Amsterdam en zet mijn fiets dus niet dagelijks op het station. Op A'dam Zuid & Rai parkeer ik netjes, maar bij CS parkeer ik wild (tenzij ik meerdere dagen wegga). Vanwege te weinig rekken en ver lopen. Als het op CS net zo makkelijk was om goed te parkeren als op de andere stations deden de meeste mensen het wel, 't gaat echt om ruimtegebrek en de loopafstand lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik woon in Amsterdam Oost en werk aan de Zuidas. Ik maak dan ook voornamelijk gebruik van de fietsenstalling aan de Amsterdamse Zuidas. Dit is een prima stalling met zeer vriendelijk en competent personeel. Er is altijd wel een plekje te vinden en het is enorm fijn dat het 24/7 open en in beginsel gratis is.

    Bij het CS is het daarentegen een stuk lastiger en onoverzichtelijker. Met name als je vanuit Oost komt. Als ik via CS moet reizen, ga ik dan ook nooit met de fiets maar neem een taxi.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I am a student living in Delft. I don't need to park my bike at the station very often, but I totally hate it when I need to do it. Especially the "new" parking place in front of the station with 2 sets of rails is a mess. There are hunderds of bikes just lying around on your way so you cannot reach the "actual" parking area + lifting the bike to the second row of the rails is impossible for a small person like me. I don't hesitate to kick and push the bikes lying on my way: if you leave your bike in a such stupid position you totally deserve it.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze jonge 'forens' woont in Schiedam en werkt in Delft. Dagelijks fiets ik van huis naar het station, waar ik m'n fiets in de bewaakte stalling zet. Ideaal: altijd plek en de kans dat hij gestolen wordt is 0. Sinds m'n fiets een keer gestolen was toen ik 's avonds laat aankwam, ben ik de bewaakte stalling gaan gebruiken.
    Overigens zijn er op station Schiedam plekken zat in de niet bewaakte stalling, die in het station is gelegen. Het aantal plekken is daar recent dan ook uitgebreid van +-450 tot +-1300 wat voor nu voldoende is.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik woon zelf in Leiden en reis elke dag met de trein. Er zijn voldoende plekken in en rondom Leiden CS. Mensen willen in het algemeen niet langer dan 2 minuten lopen en dat is jammer. Ik zet hem op 5 minuutjes loopafstand in een 'leeg' fietsenrek dus wildparkeren komt bij mij niet meer voor. Ik denk dat het nuttig is om mensen te wijzen op de diverse fietsparkeerplekken rondom het station. In Leiden hebben ze gewoon enkele rekken weggehaald zodat je nu 'verplicht' wordt om een stukje verder te fietsen. Een hele kleine moeite en het werkt!
    Ik erger me wel aan die grote bakken/manden voorop die nu 'in' zijn op fietsen. Een normale fiets kan je zo niet meer kwijt in een rek omdat zij twee plekken in beslag nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben Forens en er zijn altijd te weining plekken op het station in Leiden. Mijn fiets is meerdere malen meegenomen omdat ik mijn fiets wildparkeer, nu er ECHT GEEN plekken zijn in de hele fietsenstalling. Het is dus noodzaak dat er meer plekken komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Als de trein over 5 min gaat en ik kan geen plek vinden, dan maar naast het rek...Maar meestal parkeer ik niet 'wild', ik haal dan gewoon een oud barrel uit het rek, zet die ergens anders neer en plaats in het rek m'n eigen nette fiets.

    Oh maak van de fiets naar het station vooral in het weekend gebruik (vrijdagaaf - zondagaaf) en ik woon in Zwolle!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het grootste probleem is dat alle fietsenrekken rondom Utrecht vanaf de kant dat ik aan kom al vol zitten om 7.00 uur. Ik probeer dan altijd nog ergens een plek te vinden, maar soms ontkom je er niet aan om buiten de rekken te parkeren. Verder is het een probleem dat wanneer je terugkomt van je werk er tien fietsen 'fout' geparkeerd staat waardoor je met geen mogelijkheid je fiets weer weg krijgt. Vanaf heden loop ik dan ook maar, want anders levert het te veel frustratie op. Dit lijkt mij ook geen goede oplossing. Kortom: te weinig plekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb zelf niet zo'n moeite met fietsen aan bruggen en palen, het hoort wat mij betreft in het Nederlandse straatbeeld, zolang de fietsen het pad niet blokkeren geen probleem. Ik heb ook liever dat de afac zich bezig gaat houden met het opsporen van fietsdieven en het verwijderen van fietswrakken (waarom als je band lek is je fiets meteen maar laten staan...gewoon)dan dat ze een fiets verwijderen omdat ie niet helemaal goed in het rek staat...Uiteraard is dat anders als er lege fietsrekken binnen handbereik zijn. De fietsenrekken op stations zijn fijn, maar inderdaad menigmaal de trein gemist omdat er niet voldoende plek is en je dus moet zoeken. Vormgeving is ook niet altijd handig, liefst wil je immers met het slot je wiel en je frame pakken, dan zet ik hem liever aan een stevige paal...

    BeantwoordenVerwijderen